سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 13363
کل یادداشتها ها : 21
خبر مایه


< 1 2

تولیت آستان شاهچراغ(ع) با اشاره به شباهت قابل توجه بین علم و ورزش گفت: ورزش به مانند علم ارزش است.

به گزارش  روابط عمومی ورزش و جوانان فارس،آیت الله سید علی اصغر دستغیب دردیدار با جامعه ورزش و جوانان فارس اظهارداشت:علم از ارزش های اساسی در دین مقدس اسلام است که به آن بسیار اهمیت داده شده تاجای که برای هر مرد و زن مسلمان به عنوان فریضه طلب علم معرفی شده است.
نماینده مردم فارس درمجلس خبرگان افزود:کسانی که برخوردار از علم هستند چه در دایره مسائل دینی و معرفتی و اموری که مربوط به جهات تربیتی اسلامی است و چه علوم دیگر البته با یک شرط که علم نافع و مفید باشد دارای ارزش هستند.
وی اضافه کرد: اگر فرد علم داشته باشداما بدون معنویت و اخلاق و تقوا نه تنها ارزش محسوب نمی شود بلکه دراین حالت نبودن علم و نداشتن علم نسبت به داشتن آن ترجیح پیدا می کند.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) ادامه داد:فردی که از علم برخوردار است اما از تقوا و معنویت برخوردار نیست ممکن است خطاهای بسیار بزرگی مرتکب شود و ابزاری که دراختیارش است می تواند زمینه ساز بسیاری از مفاسد ،فتنه ها و مظالم در جوامع بشری شود.
آیت الله دستغیب عنوان کرد: اگر علم توام با اخلاق و معنویت باشد بدون شک چراغ فروزانی است برای اینکه مسیر و راه انسانها را به سمت سعادت و راهگشایی از بن بست هاو رسیدن به هدف متعالی تضمین کند.
نماینده مردم فارس درمجلس خبرگان سپس گفت: همین جریان در ورزش نیز وجود دارد به گونه ای که ورزش یک ارزش بسیار بالا از دیدگاه اسلام است تا حدی که در روایت اسلامی ما بخشی را اساس برای این امور یعنی تفریحات سالم که عمده ترین آن رشته های مختلف ورزشی است، تنظیم کردند.
وی عنوان کرد: امام موسی جعفر در روایتی میگویند که" اوقات شبانه روز این چنین باید تقسیم شود: بخشی ارتباط با خدا و عبادت که انسان بتواند روح خود را تعالی ببخشید و از این منبع فیاض بهره ببرد، بخشی درارتباط با خانواده است که چه مردان وزنان به فکراین باشند که واحد خانواده امر مهمی است و باید تحکیم ببخشند روابط اعضا خانواده فرزندان پدر و مادر زیرا دراسلام این مسئله که ازمباحث مهم تربیتی است مورد توجه قرار گرفت، یک بخش مربوط به مسائل معیشتی است که اسلام به آن توجه کنند، بخش چهارم مربوط به تفریحات سالم است که اگر این بخش تامین نشود بخش های دیگر هم ناقص می ماند".
تولیت آستان شاهچراغ(ع) سپس به اهمیت بخش مربوط به مسائل معیشتی برساس آموزه های اسلام اشاره کرد و ابرازداشت: پرداختن فقط به امر معاد مهم نیست معاش امر مهمی است به گونه ای که فردی که تلاش می کند برای اینکه معاش خودش و کسانی که تحت تکفل او هستند را تامین کنند مثل کسی است که مجاهد فی السیل الله است.
آیت الله دستغیب بیان کرد: مسئله اشتغال و کار مسئله مهم شرع اسلام است ،اگر جامعه ای شورو شوق کار و تلاش و فعالیت درآن نباشد و رکود پیداکند رو به نابودی است و درهمین راستا هرچه رونق کار بیشتر شود و از کارهای جسمی و بدنی که ضابط مشروعیت و حلالیت درآن باشد وجود داشته باشد دارای ارزش بالاتری است.
نماینده مردم فارس درمجلس خبرگان سپس از اهمیت تفریحات سالم یاد کرد و افزود: اگربه این بخش نرسند حتی درارتباط با خدا خانواده و مسئله تلاش برای معیشت هم نقصان ایجاد می شود و به همین دلیل رسیدگی و ساماندهی کامل آن مسئله مهمی است.
وی یادآور شد: درتاریخ اسلام پیشوایان ما درمیادین ورزش حضور پیدا میکردند حتی گاهی به عنوان تماشاچی به میادین مسابقه می آمدند و مسابقات ورزش را نگاه می کردند.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) تاکید کرد: درمتن روایت اسلامی اسب دوانی و تیراندازی از ورزش ها و مسابقات مرسوم صدراسلام بوده و به عنوان یک رشته ورزشی در سطح جهان شناخته می شوند.
آیت الله دستغیب ادامه داد: درشنا روایت داریم که فرزندان راشنایاددهید که خوشبختانه این موضوع که از صدر اسلام دارای اهمیت بوده روز به روز درحال گسترش است.
وی افزود: به هرحال هیچ تردیدی نیست که برخی رشته های ورزشی آن زمان بوده واز آنها اسم برده شده و در شرایط کنونی نیز ورزش های دیگری است که درسلامت جسمی انسان سلامت فکری و روحی انسان می تواند مفید و موثر باشد.
ورزش به تنهایی وبدون اخلاق ارزش نیست
تولیت آستان شاهچراغ(ع) سپس تصریح کرد: باید توجه کنیم که درست مثل علم، ورزش ارزش است اگر ورزشکاردرهررشته ای که است برخوردار باشد از ارزش های اخلاقی و معنوی و به واقع ورزش باهمه عظمتی که دارد به تنهایی و بدون اخلاق را نمیتوانیم ارزش بنامیم.
آیت الله دستغیب گفت: با نگرش به تاریخ اسلام و همه آنچه از پیشوایان داریم این موضوع به خوبی مشخص می شود به گونه ای که امام علی گفتند" شجاع ترین مردم کسی است که برهوای نفس خود غلبه کند"
نماینده مردم فارس درمجلس خبرگان اظهارداشت: همانطور که علمی ابزاری است برای سمت و سو اهداف منفی درورزش نیزاین شرایط وجود دارد ما باید توجه کنیم این که همیشه بحث می شود ورزش توام با اخلاق و معنویت برای این است که ازموقعیتی که ورزشکاردارد سو استفاده نکند و وقتی امتیازی کسب میکند دچار غرور نشود.
وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که در جوامع ورزشی همراه بودن با اخلاق وآداب اسلامی بسیار ارزشمند است.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) سپس به تحول های مطلوب انجام شده دردهه فجر اشاره کرد و افزود: درگذشته همه ورزشکارانی بودند که ار فضائل اخلاقی برخوردار بودند اما انگشت شمار که خوشبختانه با فضایی که درجمهوری اسلامی ایجاد شد ورزشکاران ما ازنظر فنی و کیفی و به لحاظ اخلاقی دارای جایگاه بالایی هستند.

آیت الله دستغیب بیان کرد: فعالیت ورزشکاران ایرانی دردنیا نظیر نداشته است و بی جهت نبود که امام می گفتند "من ورزشکاران رادوست دارم" و درادامه آن راه رهبر معظم با ورزشکاران صمیمت و تفقد و محبت دارند.
نماینده مردم فارس درمجلس خبرگان گفت: فردی که برسکوی قهرمانی قرار می گیرد بعد از ان که پیروزی می شودسجده شکر به جای می آورد که دراعصار مختلف درهیچ کجای دنیا این چنین چیزی وجود ندارد.
وی اضافه کرد:این نشان دهنده روح با عظمت و عزتی است که درورزشکاران است که فقط در پیشگاه خدا سجده می کند چون نعمت را ازاو می داند.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) ادامه داد: اینکه ورزشکاران ایرانی با صهونیست های جنایت کار حاضر نیست درهیچ مسئله مشارکت کند چون اینها با ظلم های که درجهان ازآنهادیده می شود وضعیت خودرا از عنوان بشری خارج کردند برای کشور افتخاراست.

آیت الله دستغیب سپس بیان کرد:بانوان ورزشکار نمونه عفت، اخلاق و معنویت هستندکه برروی سکوی قهرمانی با حجاب هستند و نشان می دهند ما ارزش هارا همه جاحفظ می کنیم.
نماینده مردم فارس درمجلس خبرگان درخصوص صحبت های مشاوروزیر ورزش و جوانان درمورد اینکه "مساجد را به ورزشگاه ها ببریم" ،گفت:حقیقت این است اگر مساجد را ببریم به ورزشگاه بسیار خوب است وشاید منظوراین نباشد که درآنجا مسجد بسازیم زیرا مسجد دروقت خود برای اقامه نماز مفید اما به واقع مسجد جایی است که محل عبادت سجده و شکرخدا است، محل باشکوه و عظمت کرامت انسانی و عفت انسانها و بزرگواری آنها است که درمیادین ورزشی هم این چیزها دیده می شود


  

مراجع عالیقدر پاسخ استفتاء فدراسیون ورزش‎های همگانی در ارتباط با وقف و ورزش همگانی را دادند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان از روابط عمومی فدراسیون ورزش‎های همگانی، یکی از شاخص پیشرفت و عدالت کشورها پرداختن عموم مردم به ورزش همگانی و فعالیت بدنی است. ارتباط ورزش همگانی با پدیده های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی، سلامتی، فناوری، و امنیتی حاکی از اهمیت این پدیده و نقش آن در برنامه های توسعه ملی کشور است. ورزش همگانی و فعالیت بدنی با حوزه سلامتی و نشاط جامعه ارتباط نزدیک دارد و بسیاری از کارکردهای اساسی جامعه با پرداختن مردم به ورزش همگانی و فعالیت بدنی خلاصه می شود.

در این برهه زمانی که تنها حدود 7/21 درصد مردم در برنامه ها و فعالیت های ورزش همگانی شرکت می نمایند و سرانه فضاهای ورزش در کشور حدود 68 سانتی متر است. سرمایه گذاری‏‎‎ها و اعتبارات واگذاری کفاف اجرای برنامه‎ها و فعالیت‎های این حوزه را نمی‎دهد و بسیاری از پروژه‎های زیرساختی ورزش کشور به علت کمبود اعتبارات سال‎ها است تکمیل نشده و زمان و اعتبار زیادی برای تکمیل آنها نیاز است و فضاهای ورزشی ساخته شده در گذشته نیز به علت عدم واگذاری اعتبارات مکفی نگهداری و تعمیر (مانند مجموعه ورزش آزادی) از وضعیت نابسامانی برخوردار هستند.

از سوی دیگر براساس آمارهای وزارت بهداشت حدود 40 درصد آقایان و حدود 50 درصد زنان ایرانی در سبک زندگی آنها عدم تحرک، عدم فعالیت بدنی و نپرداختن به ورزش ثبت شده است. چه کار باید کرد؟

یکی از راه کارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات برشمرده، گسترش سنت حسنه وقف، در ورزش همگانی و فعالیت بدنی، در سایه همکاری و مشارکت نهادهایی چون سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه های علمیه، آستان قدس رضوی، رسانه ملی و غیره، در جهت ترویج وقف ورزشی و ترغیب خیران و نیکوکاران به وقف زمین، اماکن و ابنیه، تجهیزات ورزشی و منافع حاصل از موقوفات به ویژه در مناطق کم برخوردار از امکانات و منابع مورد تیاز برای توسعه تحرک و فعالیت بدنی و پرداختن مردم به ورزش است.

لذا با توجه به موارد گفته شده خواهشمند است حضرتعالی نظرات فقهی و اجتماعی خود را در ارتباط با سئوالات زیر بیان فرمایید:

1)آیا مردم می توانند منابع مادی و مالی خود را در حوزه ورزش همگانی و فعالیت بدنی وقف نمایند؟
2)آیا واقفین و خیرین می توانند زمین مورد نیاز ساخت و احداث زیرساخت های ورزش همگانی و فعالیت بدنی را وقف نمایند؟
3)آیا واقفین و خیرین می توانند تاسیسات و اماکن ورزشی برای استفاده عموم ساخته و وقف نمایند؟
4)آیا واقفین و خیرین می توانند تجهیزات و وسایل ورزشی را برای استفاده عموم مردم وقف نمایند؟
5)آیا واقفین و خیرین می توانند درآمدهای موقفه ها را در حوزه ورزش همگانی و فعالیت بدنی وقف نمایند؟
6)آیا سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند درآمدهای موقفه ها را در حوزه ورزش همگانی و فعالیت بدنی هزینه نمایند؟

** حضرت آیه الله خامنه ای(حفظه الله)
موضوع: وقف و امور اماکن مذهبی شماره استفتاء: 615546
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ج1و2و3و4)فی نفسه اشکال ندارد.
ج5 و6)چنانچه مصرف آنها در مورد مذکور، منافات با جهت وقف نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد. موفق و مؤیدباشید.

** حضرت آیه الله مکارم شیرازی (مد ظله)
بسم الله الرحمن الرحیم

با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ:
1و2و3- وقف منابع مالی و مادی برای ورزش همگانی اشکالی ندارد و بدون شک موجب اجر و ثواب نیز خواهد بود.
4و5- عایدات و در آمدهای املاک وقفی باید در مورد وقف و طبق نظر واقف مصرف گردد.
همیشه موفق باشید.

** حضرت آیه الله شبیری زنجانی (مد ظله)
بسمه تعالی
پاسخ کارشناسان:
وقف نمودن در موارد سوال شده با رعایت شرایط صحت وقف مانعی ندارد.

** حضرت آیه الله علوی گرگانی (مد ظله)
بسمه تعالی
وقف برای امور مذکوره مانعی ندارد. لکن واقفین محترم باید با مشورت علما و مراجع معظم اولویت وقف را بررسی کرده و وقف را انجام دهند و مصرف برای تجهیزات ورزشی از محل درآمد موقوفات مختص به ورزش و یا موقوفات عام با تعیین اولویت ان اشکال ندارد.

** حضرت آیه الله نوری همدانی (مد ظله)
در همه موارد اگر موازین شرعی از همه جهت رعایت شود، اشکالی ندارد.


  

بسم الله الرّحمن الرّحیم
 اوّلا خیلی تشکّر میکنیم از اینکه برادران و خواهران عزیز ورزشی، به این فکر افتادید که شهدای ورزشکار را از خیل عظیم شهدای کشور بیرون بکشید و معرّفی کنید تا جامعه بفهمد که فداکاری در راه خدا و در راه دین و در راه انقلاب با دادن جان و یا معلول شدن، مخصوص یک قشر خاصّی نیست؛ همه ی قشرهای کشور در این مسابقه ی عظیم و معنوی که «سابِقوا الی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم»(2) [است ]، شرکت داشته؛ به نظر من این خیلی کار جالب و ابتکار جالبی است که شهدای ورزشکار را معرّفی کنید. و شاید بنده هم مثل دیگران نمیدانستم که ما پنج هزار شهید ورزشکار داریم، یا در بین همین شهدای اخیرِ دفاع از ولایت اهل بیت (علیهم السّلام) و دفاع از حرم اهل بیت (علیهم السّلام) ورزشکارانی هستند، قهرمانانی هستند؛ اینها خیلی باارزش است. شما با این کارتان روحیّه ی انقلابی را در کشور تقویت میکنید، فکر انقلابی را اعتلاء میبخشید؛ بله، شما درست گفتید که جوان ورزشکار، درواقع به طور طبیعی یک الگو است برای بخش مهمّی از جوانها و اخلاق او، رفتار او، کیفیّات زندگی او، سبک زندگی او میتواند اثر بگذارد. چقدر مهم است که جوان ورزشکار با حوزه ی تأثیر و نفوذی که شخصیّت او دارد، بتواند انسانها را به سوی دین، اخلاق، معنویّت سوق بدهد.

 من همیشه در دل تحسین کرده ام و تمجید کرده ام این فرمایش امام (رضوان الله تعالی علیه) را که همان اوایل انقلاب از ورزشکار با یک بیان کاملاً قابل فهم و کاملاً بومی تمجید کردند و تکریم کردند و فرمودند «پهلوان». پهلوانی به اصطلاح یک لقب دارای امتیاز است در نظر ملّت ما و در ادبیّات بومی ما و ملّی ما؛ [ایشان ] تعبیر پهلوان را به کار بردند؛ خیلی حرف خوبی است.

 خب، خوشبختانه، در طول این سالها ورزشکارهای ما در محیط ورزشی کارهای خوب و برجسته ای هم انجام داده اند؛ نمیخواهم بگویم همه ی ورزشکارها این جوری بوده اند امّا بوده اند در بین ورزشکارها کسانی که مایه ی افتخار شده اند. خب، افتخار فقط این نیست که سرود ملّی مان را بخوانند؛ البتّه این افتخار است، خوب است و چیز برجسته ای است امّا بالاتر از این افتخار، این است که مثلاً فرض کنید کشتی گیر ما با آن حریف صهیونیست کشتی نگیرد؛ این خیلی کار بزرگی است؛ یا آن قهرمان خانم بیاید روی سکّوی قهرمانی با چادر بِایستد،(5) این خیلی مهم است. ببینید چه کسی طاقت می آورد در مقابل چشمهای ملامتگر و پرسشگر دنیای مادّی که افتخار زن به این است که حتماً لخت بیاید [این کار را بکند]؟ مردها سرتاپایشان پوشیده است، زن حتماً بایستی لخت بیاید؛ یعنی حتماً بایستی یک قسمتی از بدنش برهنه باشد و دیده بشود؛ یعنی کار غلط، کار عوضی، کارِ کاملاً موذیانه و سیاست بازی شده؛ در یک چنین دنیایی یک خانمی با چادر یا با یک حجاب کامل اسلامی میرود روی آن سکّو می ایستد و جایزه ی قهرمانی اش را میگیرد؛ این خیلی مهم است؛ این از آن پرچم که میرود بالا مهم تر است؛ این نشان دهنده ی روحیّه ی قوی ایرانی مسلمان است؛ این نشان میدهد که در مقابل موج توهّمات و احساسات توهّم آمیز، این [فرد] شکست نمیخورد و مغلوب نمیشود. هویّت یک ملّت و استحکام عنصر و فلز یک ملّت را که فلز محکم و مقاومی دارد، این جوری میشود فهمید؛ اینها خیلی باارزش است. خب الحمدلله ما داشته ایم؛ حالا من کشتی را مثال زدم؛ در والیبال و در جاهای دیگر [هم ] داشتیم که حاضر نشدند در مقابل دشمن بازی کنند و موجب این شده که اینها عقب بمانند در مسابقه؛ قبول کردند؛ امّا دنیا اینها را تحسین کرد. این مثل همان رفتن به میدان جنگ است؛ یعنی همان روحیّه، همان استحکام شخصیّت و هویّت را که آنجا انسان مشاهده میکند، اینجا هم مشاهده میکند؛ اینها خیلی با ارزش است. ان شاءالله باید شما کاری بکنید که محیط ورزش این جور محیطی بشود. عکس این را هم داشته ایم؛ ما در محیطهای ورزشی، جور دیگرش را هم داشته ایم، دیده ایم، شنیده ایم، اطّلاع پیدا کرده ایم. کاری کنید که ان شاءالله محیط ورزش به این سمت حرکت کند. البتّه این کار شما، ابتکار «بزرگداشت شهدای ورزشکار» یک قدم خیلی خوبی است؛ این بسیار قدم خوبی است و همین چند موردی که ذکر کردید مهم است.

 این چیزی هم که بنده عرض کردم، یعنی تجلیل از آن ورزشکاری که در میدان قهرمانی و به طور علنی، در مقابل دوربین میلیاردها انسان، از ارزشها پاسداری میکند؛ چون تماشاچی آن میلیاردی است؛ اینها خیلی با ارزش است. از اینها هم تجلیل کنید؛ یکی از کارها تجلیل از این اشخاصی باشد که این کار را میکنند، یا آن ورزشکاری که اسم خدا را می آورد، یا آن ورزشکاری که بعد از آنکه در کشتی پشت حریف را به خاک میرساند سجده میکند؛ اینها خیلی مهم است، اینها نشان دهنده ی یک نماد است؛ از نمادهای هویّت و شخصیّت ایران اسلامی است؛ از این آدمها تجلیل کنید، اینها را تقویت کنید. این کجا و آن ورزشکار کجا که حالا فرض کنید -حالا نمیگویم از کشور ما، از این قبیل در کشورهای دیگر هم هستند- که وقتی میروند مثلاً در یک مسابقات جهانی؛ روزشان مسابقه است یا تمرین است، شبشان یک جور دیگر است و شکل نامطلوبی دارد؛ این جوری نباشد، یعنی تقویت کنید این کسانی را که آن ارزشهای اسلامی را رعایت میکنند و پیش میروند.

 بسیار خوب، من خوشحال شدم از اینکه بحمدالله این کار را دارید انجام میدهید و ان شاءالله روزبه روز محیط ورزش را پاکیزه تر و روشن تر بکنید.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای (مد ظله العالی)

1394/10/21


  
بازی دو تیم از دسته اول فوتبال یونان در اعتراض به مرگ پناه‌جویان دچار وقفه شد.در این بازی، بازیکنان دو تیم AEL لاریسا و آچارنایکوس پس از سوت شروع به نشانه اعتراض به مرگ پناه‌جویان روی زمین نشستند و بازی با تأخیر آغاز شد. هفته گذشته رسانه‌ها از کشته‌شدن ده‌ها پناه‌جو در مسیر ترکیه به یونان خبر دادند و این حرکت اعتراضی بازیکنان در واکنش به همین فاجعه صورت گرفته است.

  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ